forste to uger i Denmark - Reisverslag uit Sassenheim, Nederland van Stefan en Mandy LeeuwenKop - WaarBenJij.nu forste to uger i Denmark - Reisverslag uit Sassenheim, Nederland van Stefan en Mandy LeeuwenKop - WaarBenJij.nu

forste to uger i Denmark

Door: Stefan en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Stefan en Mandy

30 Augustus 2013 | Nederland, Sassenheim

Haj allemaal!

Vrienden die geen zin hebben in lange verhalen: weer doorscrollen ;)

We zijn alweer 2 weken in Denemarken en we zijn al helemaal gesetteld. Met dank aan onze ouders hebben we in 5 dagen ons huisje kunnen inrichten en alle klusjes af kunnen krijgen.En ja, de foto's van het zware karwei en het eindresultaat zullen snel volgen! We wonen midden in de stad en de goedkoopste supermarkt is onder ons appartementencomplex gevestigd en voor Stefan is er een voetbalveld om de hoek, een perfecte locatie dus!

Wij hebben de stad en de omgeving van Aalborg de afgelopen tijd al hardlopend, wandelend, fietsend en per touringcar ontdekt. Gelukkig wonen wij dicht bij de stad en de universiteit want Ilona haar fietsje (en Mandy haar benen) trekken de heuvels maar slecht.

In de eerste week hebben we ook al gelijk heel veel geleerd: uitverkoop(udsalg) is heel iets anders dan uitverkocht(udsolgt),fooi geven wordt als iets nutteloos gezien: ze verdienen toch al genoeg, als je iets ruilt wordt het op je pas gestort: als je cash terug wilt dan word je aangekeken alsof je iets in het Nederlands zegt, als je 'ja' en 'tak' kent dan kom je een heel eind in de winkels, zelfs bij een strijkbout kopen komt er een perfect commercieel praatje aan te pas, er zijn huisregels die aangeven dat je niet na half 8 mag boren, er zijn 2 stoplichten achter elkaar om je eraan te herinneren dat het eerste stoplicht wel echt op groen stond en alsnog is het een chaos op elk groot kruispunt, er zijn zo weinig mensen in Denemarken dat in elke serie bijna dezelfde cast speelt als in de andere serie en iedereen laat zich gaan op grote mensen speelapparaten in het park.
Maar eigenlijk is er hier niet heel veel anders: het weer is slecht met af en toe een zon en iedereen drinkt heel veel bier.
De tweede week stond eigenlijk vooral in teken van alle andere internationale studenten leren kennen. En ik moet zeggen: het is heel leuk om je te mogen scharen onder de internationale studenten. Iedereen is hier nieuw en is hier vooral voor een mega leuke tijd. Alhoewel er wel een groot verschil is tussen voltijd master studenten en Erasmus studenten. De meeste Erasmus studenten komen hier om te feesten en hebben geen flauw idee wat ze eigenlijk komen studeren en de voltijd studenten zijn hier met hun zuur verdiende centjes(of een beurs van 10.000 euro) om heel veel nieuwe kennis te vergaren.
Er zijn super veel voordelen aan hier studeren: als je thuis bent kan je niet afgeleid worden door een tv, want daar begrijp je toch niks van. Je leert naast je studie nog eens een andere taal (waarschijnlijk hebben we daar later niet zoveel meer aan, dus we zijn verplicht om over een aantal jaar op vakantie te gaan naar Groenland of de Faroer eilanden), je hoeft geen tentamens te maken maar met bedrijven samen te werken aan problemen die zij ondervinden op allerlei facetten en zeker niet te vergeten: Mandy moet bijna bij elk meisje bukken om met haar te kunnen praten.

Vandaag de laatste dag van de introductiedagen en zondag gaan wij de lokale voetbalclub Aalborg BK (Aalborg Boldspilklub) naar de overwinning op Brøndby IF schreeuwen. Maandag is het dan eindelijk zover en gaan wij echt beginnen met waar wij voor gekomen zijn, dus wij houden jullie op de hoogte.

Voor de luie lezers:
Aalborg en huisje zijn chill, zin in studie, weer is slecht, bier is duur!

Ciao!!
Stefan en Mandy

• 31 Augustus 2013 - 10:44

Ilona:

Super leuk weer om te lezen, jullie lijken al helemaal ingeburgerd! ;-)
    Enne, sorry van mn fiets Stefan!...
    Heel veel succes en vooral plezier de komende week! X van ons drie

• 01 September 2013 - 16:45

Laura:

Haha! Wat een grappig verhaal, zie het helemaal voor me :) Denemarken, hoe dicht het ook bij Zweden ligt, klinkt wel heel anders als hoe ik op het moment Zweden meemaak. Ik ga nu zelf ook een verhaaltje typen, dus dat lezen jullie dan wel!! Ben benieuwd naar de fotos!!! En hoop dat de eerste dag leuk was :)

• 02 September 2013 - 21:11

Jan En Paula:

wij hebben genoten van jullie leuk en duidelijk verhaal
    veel succes en tot het volgende verhaal

• 03 September 2013 - 19:52

Laura En Michael:

Hallo allebei!! Thanks voor jullie lieve berichtje op onze waarbenjij.nu :). En de documentaire ken ik men, mooi he die mieren! Net mensen :), de BBC serie life in the undergrowth is ook ontzettend mooi en interessant, ik ben geen echte insecten fan, maar na die documentaire vind ik ze een stuk "cooler" :)!

Ik wacht met smart op wat foto's van jullie! En als die bevallen komen we ook graag eens bij jullie langs :P

Ik heb zelf geen herfstvakantie, maar veel project werk, dus kan vast wel wat ruimte maken als jullie langskomen, mijn zusje komt ergens rond 18 oktober langs, samen met luke, dus dan zijn de logeerbedden wel bezet voor 4 dagen. maar ik hoor het wel! lijkt me leuk!

Ohja, en hoe waren jullie eerste echte lesdagen???

En Michael zegt (in zn beste Nederlands): Dankjewel voor de berichtje, en veel plezier!

XX